(27) Views, wildlife, hippo's

3 mei 2013 - Maruleng, Zuid-Afrika

Na Swaziland zijn we naar Nelspruit gereden. We verbleven daar 2 nachten in een backpackers (Old Vic). Een leuk hostel; ze hadden vooral van hun tuin een mooie plek gemaakt, met allerlei terrasjes, een zwembadje en een voliere. De backpackers ligt in een luxe villawijk. Grote ommuurde huizen, blanke mannen en vrouwen rijden in grote auto's, aan het begin en eind van de dag zie je alle zwarte servants, maids and gardeners de wijk in en uit lopen. Apartheid is nog niet helemaal voorbij. Je hoort dat ook aan de toon waarop sommige blanken hun personeel of zwarte medewerkers aanspreken; die kan nogal neerbuigend en/of autoritair zijn.

Vanuit Nelspruit hebben we een stukje van de Panoramaroute gereden. Watervallen gezien en mooie uitzichtpunten bij God's Window en over de Blyde River Canyon!

Dan denk je dat je alles wel zo'n beetje gehad hebt.... en dan kom je bij Umlani Bushcamp in het Timbavati Nature Reserve! Ook hier rondavels op een mooie plek in de natuur (net als in Shewula) maar geweldig, wat een service! Ontvangen worden met een koud drankje, de bagage wordt naar ons huisje gebracht, we konden gelijk aanschuiven bij de lunch die geserveerd werd op het terras van de bar die over een droge rivierbedding uitkeek. Ook hier in de huisjes geen elektriciteit, maar wel 4 olielampjes die voor ons aangestoken werden als wij 's middags met onze rangers op pad waren. (Ik heb Hans verboden om me er aan te herinneren hoeveel we hiervoor betaald hadden!) We hebben twee gamedrives gedaan in de vroege ochtend, van 6 tot 9 uur, en twee in de namiddag, tussen 4 en 7. Aan het begin en eind van de dag zijn de dieren het meest actief, dus dan heb je de grootste kans om ze te zien. En dat is dan ook gelukt. We hebben zelfs twee maal leeuwen gezien. Hans is helemaal verliefd op het geeuwende jonge leeuwtje... ( check foto's!)  Met onze -gewapende!- ranger hebben we een bushwalk gedaan; je hebt dan meer aandacht voor planten, sporen en insecten. Het was heerlijk om twee dagen zo verwend te worden en je nergens druk over te hoeven maken!

We waren donderdagochtend nauwelijks een kilometer onderweg toen we met de zijkant van het linkervoorwiel een scherpe afgebroken boomtak raakten. Pshsht..... lekke band! 5 meter verderop keek  een giraffe verbaasd op ons neer. Om midden in de bush in de brandende zon een band te gaan verwisselen, leek ons niet zo'n goed idee. Hobbelend zijn we teruggereden naar het camp. Daar stonden de helpers al klaar; ze hadden de auto horen terugkomen en wisten gelijk wat er aan de hand was. Binnen een kwartier zat de nieuwe band er op. Als dat geen service is...!

NIJLPAARDEN was het thema van gister en vandaag. We verblijven in het Hippo Pool Resort, iets ten noorden van Hoedspruit. Dit Resort ligt aan de Olifantsrivier. Als we 200 meter lopen zien we vijf hippo's in de rivier! Dit is hun favoriete plek; overdag poedelen ze de hele tijd in het water. 's Nachts gaan ze aan de wandel om (plantaardig) eten te vinden. Je wilt ze niet tegenkomen, want ondanks hun goeiige uiterlijk zijn ze agressief en onberekenbaar! Behalve.... Jessica! Deze hippo is 13 jaar geleden als premature en gewonde baby aangespoeld bij een echtpaar dat haar vervolgens als hun eigen kind heeft grootgebracht. Een beetje bizar. Ze slaapt 's nachts op een matras op de veranda en wordt toegedekt met een dekentje. Maar goed, wij hebben haar bezocht, zoete aardappelen en koude thee gevoerd en haar rug gemasseerd. Hans -toch al gek van hippo's- heeft haar zelfs gezoend! Jessica vond alles heerlijk en viel tevreden in slaap.

Als je op YouTube zoekt op Jessica the hippo vind je veel filmpjes. Bij links op onze reislogger hebben we er een toegevoegd.

1. Pleunie:
    3 mei 2013
    Hallo Hans en Lita,
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Als we de foto's zien krijgen we al zin in onze vakantie in oktober. We zijn benieuwd wanneer jullie naar Dordrecht/Emalahleni zullen gaan en naar jullie ervaringen daar. Deze week gasten uit Emalahleni hier gehad. Geniet nog van jullie reis! Alle goeds, hartelijke groet,
    Sybe en Pleunie de Lint.
  2. Van Pa en Ma:
    4 mei 2013
    Wat een toestand wat jullie allemaal zien en beleven.
    Het zal straks in Nederland wel een saaie boel zijn.

Groeten van ons.
  3. Marijke:
    Dag Lita en Hans,
    De foto's van de Afrikaanse natuur zijn supermooi! En alles is vast nog fraaier als je er middenin staat en met eigen ogen kan bekijken. Heel bijzonder.
    Geniet nog van deze reis!
  4. Lenie:
    hoi Lita en Hans,
    het blijft indrukwekkend om jullie verhalen te lezen, zowel de mooie natuur als jullie vrijwilligerservaringen in zo'n andere cultuur. Dat wordt straks afkicken, lijkt me!
  5. Rosa:
    5 mei 2013
    Wat gaaf dat je een nijlpaard gevoerd hebt!! En leeuwen gezien.. bijzonder hoor!