(32) Pretoria, Johannesburg

22 mei 2013 - Johannesburg, Zuid-Afrika

"Kijk uit!" Ineens zat er een tijger op Hans zijn rug! Hans zat op zijn hurken om een foto te maken. Hij probeerde te gaan staan. De tijger greep zich vast en klom omhoog. Hans viel naar voren.   Gelukkig was daar de medewerkster van het leeuwenpark, zij pakte de 4 maanden oude doerak vast en strafte hem met een flinke tik op zijn neus. Hans had een krab op z'n rug en twee geschaafde knieen.

We waren in Ukutula, een park waar ze leeuwen en tijgers fokken en andere wilde dieren opvangen als die bij hun gebracht worden. Hier kregen we een rondleiding en konden spelen en knuffelen met jonge leeuwtjes en tijgertjes. De leeuwen waren 'wat makkelijker in de omgang'. Ook hebben we een cheetah geaaid; ze lag te spinnen als een poes.

In Pretoria zelf hebben we het Voortrekkersmonument bezocht. Het was wel mooi, maar eerlijk gezegd had ik het wel een beetje gehad met die verhalen over de oorlogen en de heldhaftige Boeren. Daarna wilden een stadswandeling doen die in het reisgidsje was aanbevolen. Maar eenmaal in de binnenstad aangekomen vonden we de omgeving niet echt uitnodigend hiervoor. We reden naar het Union Building. Dit ligt op een heuvel en daarvoor  ligt een mooi park. Hier heb je een goed uitzicht op de stad en op de diverse fotoshoots die in het park plaatsvinden. Verder hebben we deze dagen genoten van de rust en de tuin van het statige Brooklyn Manor waar we verbleven. En we hebben ons als echte stadsbewoners gedragen door in echte restaurants te eten en naar de bioscoop te gaan.

Johannesburg wilden we niet overslaan. Nu konden we wel weer een B&B zoeken in een rustige wijk met grote huizen en ommuurde tuinen, maar we wilden ook wel weer eens wat anders. We zijn terecht gekomen in Melville:  dichter bij het centrum, een beetje trendy, wat gemeleerde wijk. Ma'khaya questhouse waar we zitten, heeft een Afrikaanse sfeer. We hebben de Honeymoon Suite. Jaja! Niet dat de kamer groot is, maar er is wel een soort jacuzzi in de badkamer. En badjassen. En we hebben een terrasje met rode lampjes.

Dinsdag zijn we naar het Apartheidmuseum geweest. Dat was erg indrukwekkend! Het begon al bij de ingang: ik had een kaartje voor blanken, Hans voor niet-blanken. We moesten door veschillende deuren naar binnen en liepen in het begin verschillende paden. Je merkt dat dit dan gelijk tegen je gevoel ingaat. We zijn 4,5 uur binnen geweest, we waren er helemaal stil van.

Woensdag hebben we een fietstocht door Soweto gemaakt. Donderdag hebben we weer een ander deel van de stad bekeken door de hop-on-hop-off bus te nemen. Zo hebben we de laatste dagen toch weer veel indrukken opgedaan.

Nu zitten we op het vliegveld. Tegen middernacht gaat onze vlucht.

Het was een fantastische reis! Maar het is ook heerlijk om weer naar huis te gaan!

1. Monique:
    22 mei 2013
    We vinden het leuk om jullie te verhalen te horen en hebben 1 juni in onze agenda gezet. Laat nog even de tijd horen!
    groet Rene, Monique, Vera en Tessa
  2. Pleunie:
    25 mei 2013
    Hallo Hans en Lita,
    Welkom terug in Nederland, in dit andere Dordrecht. fijn dat alles goed gegaan is en jullie een mooie ervaring rijker zijn. We zien er naar uit meer te horen over jullie bezoek aan met name Dordrecht, we hopen jullie dus op een volgende avond van de Stichting te ontmoeten. 1 juni kunnen we helaas niet aanwezig zijn. Een smakelijke en gezellige braai gewenst!
    Groet en tot ziens, Sybe en Pleunie.