(30) Graaff-Reinet, Kimberley, Clarens

17 mei 2013 - Nationaal park Golden Gate Hoogland, Zuid-Afrika

Reizend door Zuid-Afrika zijn we vaste klanten geworden van fast food restaurant Wimpy. In bijna elke plaats met een beetje omvang vind je er wel een, bij een benzinestation, een grote mall of een leuk klein winkelcentrum. Ze hebben lekkere koffie en -erg belangrijk nu we de laatste tijd vaak verblijven op een plek zonder internet- een half uur gratis Wifi! Dat geeft ons net de tijd om de mail en de reacties op Reislogger te bekijken, informatie over onze volgende bestemming op te zoeken en de navigatie in te stellen. Ook op de avond van mijn verjaardag (z)aten we gezellig (echt waar!) in de Wimpy..... En wat een verrassing om al die felicitaties te zien! Wat leuk dat er zoveel mensen -al of niet gestimuleerd door de actie van Marleen- aan mij denken. Dank jullie wel!

Zaterdag 11 mei verlieten we Dordrecht. We waren van plan naar Aliwall North en Lady Grey te gaan. Maar toen we via het weerbericht hoorden dat hier nu de laagste temperaturen van de Oostkaap waren, besloten we 's ochtends om naar Graaff-Reinet te rijden., 550 km naar het westen (zie KAART Reislogger). We hadden genoeg kou gehad! Dat bleek een goede beslissing. Graaff-Reinet is een mooi plaatsje, we vonden een comfortabele B&B met een mooie tuin en de sandalen en korte broeken konden weer tevoorschijn gehaald. We zijn er drie nachten gebleven. Zondag bezochten we het slaperige kunstenaarsdorpje Nieu Bethesda. Maandag het plaatselijke museum Reinet House bekeken, de gerestaureerde NG kerk en een groot deel van de rest van het plaatsje op zoek naar een internetcafe.... dat er niet meer was. (Jammer, want nu kunnen we nog de leuke filmpjes niet op de Reislogger zetten.) Om Graaff-Reinet heen ligt het natuurpark Kamdeboo, met hierin de Valley of Desolation. Adembenemend mooi, zo in de namiddagzon!

Dinsdag naar Kimberley. Weer een lange rit door de ein-de-loze Karoo! Kilometers ver kun je kijken. De dorpjes en stadjes liggen 60 tot 130 km uit elkaar. Bevolkingsdichtheid: gemiddeld twee personen per vierkante km. De wegen zijn goed. Weinig verkeer. Onze Volkswagen Polo haalt zonder problemen 170 km per uur. Maar....dat vinden we (ik dus) wel te hard. Don't try this at home! Het grootste gevaar: in slaap vallende chauffeurs. Even na Britstown was een vrachtwagen met aanhanger van de weg geraakt en gekanteld. Er werd geprobeerd 'm overeind te krijgen. We stonden een uur stil. Tijdens dit oponthoud hebben we gepraat met een vrachtwagenchauffeur, die vertelde dat hij die nacht om 12 uur uit Kaapstad was vertrokken. Het was nu 11 uur, hij had slechts 1 uur geslapen en moest vandaag nog 800 km naar de grens. Hij was erg moe en realiseerde zich het gevaar daarvan. Zijn baas dacht daar echter anders over. Wij vertelden over de wettelijke regels en de ingebouwde recorders bij vrachtwagens in Nederland en dat leek hem geweldig!

Kimberley is de hoofdstad van de provincie Noordkaap. Een echte stad met veel bedrijvigheid. In 1870 is hier een diamant gevonden, waarna een rush ontstond. Van heinde en ver kwamen diamantzoekers. Met eenvoudig gereedschap groeven zij de Big Hole. Dit, en het museum er om heen, is de belangrijkste attractie van de stad. De mijn is in 1914 gesloten. Volgens het boekje van de tourist information office waren er bij een dam 2 km buiten de stad honderden flamingo's te zien! Dat leek ons wel wat! Maar hoewel we de roze vogels vanuit de verte wel zagen, was er geen bord of weg om dichterbij te komen. Toen maar de aangeprezen romantische stadswandeling gedaan....... die we niet echt romantisch vonden. Twee nachten zijn we in Kimberley gebleven.

Het werd tijd voor wat natuur. Clarens, zo hadden we gelezen, was een leuk en bijzonder plaatsje.17 km verderop ligt het Golden Gate National Park. Hier boekten we een rondavel voor twee nachten. Het park is het enige grasland park van Zuid-Afrika, met wel 50 soorten gras. We hebben twee wandelingen gemaakt en twee loops gereden. Mooi! Een wandeling bracht ons diep in een kloof in de rotsen. Wat voel je je dan nietig! Het plaatsje Clarens sprak ons niet zo aan; in de straatjes van het opnieuw opgebouwde centrum zitten vooral winkeltjes met snuisterijen en horecagelegenheden. Er is ook een brouwerij, daar hebben we natuurlijk wel lokaal bier gekocht! Het geheel ziet er leuk uit, maar doet wat kunstmatig aan, zeker als je wat verderop een relatief grote township ziet met ook veel golfplaten hutten. Het weer was niet geweldig deze dagen. Bovendien is het inmiddels winter. De wandverwarming in de rondavel haalt alleen de ergste kou uit het huis.'s Avonds dus vroeg naar bed en genieten van de warmte van elkaar (bed 140 cm breed) en de elektrische deken!

1. Van Pa en Ma:
    19 mei 2013
    Heel uitgestrekt en interessant land waar onze boeren met hun ossewaa door zijn getrokken, het is moeilijk voor te stellen hoe dat is gegaan.
    Het doet ook weer herinneren aan de boeken van Wilbur Smith die wij hierover gelezen hebben.
    De golden gate highlands riep bij ons ook herinneringen op, daar hebben wij ook overnacht en wandelingen gemaakt, een schitterend landschap.
    De terugreis komt nu al wel snel naderbij, hier zal het wel even wennen worden na al die avonturen.

Groeten van Ma en Pa.
  2. Kathinka:
    20 mei 2013
    Ik ben weer aardig bij gelezen, indrukwekkende foto's van de natuur!

Groetjes uit een druilerig en koud Oegstgeest,

Kathinka