(24) The Battlefields

16 april 2013 - Dundee, Zuid-Afrika

Zouden de krijgers, strijders en soldaten van weleer ooit hebben kunnen vermoeden dat hun strijd nog eens een toeristische attractie zou worden? Dat is wel wat er gebeurt, in dit gebied dat het niet van zijn landschappelijke schoonheid moet hebben. Knap staaltje marketing!

In de 19de eeuw werden hier meerdere oorlogen gevochten; de Voortrekkers (Boeren) vochten met de Zulu's, de Engelsen vochten met de Zulu's, de Engelsen vochten met de Boeren, en er waren conflicten binnen de Zulu-gemeenschap. Dit alles heeft z'n sporen nagelaten. En die kun je opzoeken.

Wij hebben onszelf een lesje geschiedenis gegeven door in twee dagen drie musea en historische plaatsen te bezoeken.

Ondanks dat de weg naar alle musea duidelijk was aangegeven, de toegangsprijs laag of nihil was, de musea goed onderhouden waren, een restaurant en een winkel hadden en genoeg personeel om te doen wat er gedaan moest worden, waren wij op alle drie de locaties de enige bezoekers.

Het Talana museum aan de rand van Dundee (waar we verblijven)  is een klein openlucht-museum dat de strijd van de Boeren tegen de Engelsen in 1899 belicht, en het leven in die tijd.  (En ook nog: de geschiedenis van Dundee, van de kolenmijnen, glas, kralen en potten!)

Blood River bereik je vanaf Dundee door 20 km over de doorgaande weg te rijden en 20 km over een gravelweg. In het gebied staat hier en daar een huisje. Midden in dat 'niets' zie je ineens een mooi groot gebouw. Dat is het museum dat de strijd tussen de Voortekkers (Boeren) en de Zulu's belicht. We bekeken de tentoonstelling, een informatieve video en de 64 in brons gegoten ossenwagens, die staan opgesteld op de plaats waar de Voortrekkers in 1838 hun kamp hadden opgeslagen. Onze Afrikaner gastheer gaf ons nog wat persoonlijke toelichting. We vonden het erg interessant. Het zou echter nog veel interessanter worden!  3 km verder en over de brug sta je aan de andere kant van de rivier. Hier staat een nog groter en mooier gebouw; het Ncome museum. Ook hier wordt de strijd tussen de Voortrekkers en de Zulu's belicht. Maar vanuit het Zulu perspectief. Het verhaal wordt dan echt anders. Zo horen we in het eerste museum dat de rivier Bloedrivier is genoemd doordat het water rood kleurde door het bloed van de vele gesneuvelde Zulu's. De Zulu's zelf zeggen dat de rode kleur werd veroorzaakt doordat het hard had geregend; de aarde is hier rood-bruin en de regen veroorzaakte een overstroming. De Afrikaners zeggen dat zij een overeenkomst hadden gesloten met koning Dingaan. De Zulu's ontkennen dat; de koning kon helemaal niet lezen of schrijven! Ook over de aanleiding van de strijd en het aantal slachtoffers verschillen de versies. Waar ze het wel over eens zijn, is dat er een strijd geeft plaatsfevonden en dar de Voortrekkers hebben gewonnen Boeiend, toch? Onze Zulu-gastheer vertelde ons nog meer interessante dingen. De dag van de battle, 18 decenber, wordt nog altijd herdacht. Na het afschaffen van de apartheid heeft de regering dit Reconciliation Day genoemd (dag van de verzoening). Hoe wordt dat bij Blood River gevierd? Bij het Ncome museum dansen de Zulu's en de Sotho's. In het andere museum hebben de Afrikaners hun festiviteiten! Gelukkig is er onlangs een brug gebouwd over de rivier. Dat is een mooi symbool. Maar wanneer de brug open gaat, is nog onbekend....

1. Monique:
    18 april 2013
    Fijn dat jullie je werk afwisselen met mooie uitstapjes, het zuidafrikaanse land ontdekken! Gisteren was een documentatire van Paul Simon, die in Zuid Afrika Graceland opneemt, mooi om te zien, hoe hij samen werkt met de Zuid Afrikanen, erg mooie mensen, muzikaal en warm! Moest aan jullie denken, de leuke ontmoetingen die jullie met hen hebben! In ieder geval wens ik jullie nog een mooie ontdekkingsreis en warme banden toe!!! groet Monique
  2. Marja Steenbergen:
    Hallo Lita en Hans,

Ik vind het erg leuk om jullie avonturen te volgen.
    groetjes,

Marja(overdagkoor)
  3. Riet P:
    18 april 2013
    Ik blijf me verbazen wat jullie onderweg tegenkomen en te horen krijgen!! Is wel iets héél anders dan een georganiseerde
    reis. Ik geniet van jullie verhalen.
    Groeten
    Riet