(23) Drakensbergen -en Lesotho

14 april 2013 - Drakensburg / Drakensberg, Zuid-Afrika

On the road again. Lekker met z'n tweetjes. Eigen auto. Niet meer afhankelijk van anderen om ons te halen en te brengen. Alle vrijheid om te gaan en staan waar we willen, totdat we op 22 april in Shewula, Swaziland, aankomen voor ons volgende vrijwilligersproject.

We hebben voor de komende weken een grote, stevige auto gehuurd: een Hyundai 35 ix. Is voor Hans weer even wennen. Elke keer als we van richting veranderen, gaan de ruitenwissers aan, gevolgd door "Oh,shit!" (o.i.d.).

In de zuidelijke Drakensbergen verbleven we 3 nachten in de Sani Lodge, een eenvoudige backpackers. Hier hebben we twee keer een wandeling gemaakt. Mooi, maar best pittig vanwege de hitte. Op de tweede dag zijn we de Sani Pass opgegaan met een georganiseerde tour. Wij deelden de landrover met een jong Nederlands stel, waarvan zij ook vrijwilligerswerk via Be More had gedaan. In de andere auto zaten 6 Duitse architectuurstudenten, die een door hen zelf ontworpen kindertehuis hadden gebouwd in Grabouw (!). De gidsen hadden interessante informatie. Met ware stuurmanskunst brachten ze de landrovers over een onmogelijke, maar spectaculaire weg naar boven! We zijn zo'n 10 km Lesotho ingereden. Dit is echt een totaal andere wereld! Het landschap is ruig, hoog, onherbergzaam, kaal, kleurloos en winderig. De mensen en huisjes die je ziet, gaan hier helemaal in op. In een klein dorpje vlakbij de grens bezochten we een vrouw. Met z'n elven zaten we in haar ronde hut, die ongeveer 4 meter in doorsnee was. We proefden zelfgemaakt bier en brood. De muren en de vloer van de hut zonder ramen zijn gemaakt van keien (mannenwerk!) en koeienpoep (vrouwenwerk!). Het dak is van grote boomtakken en riet. De vrouw woonde hier met haar man en 6 kinderen. Dezen gaan in de stad naar school en komen alleen thuis in de schoolvakanties. Ze slapen dan op matjes op de vloer. Elektriciteit is er niet, water komt uit de rivier dichtbij. Er wordt gekookt op hout. In de vloer is hiervoor een ruimte uitgespaard. De stenen geven de warmte door, waardoor volgens de gids 'vloerverwarming' ontstaat.   Een paar kilometer verderop dronken wij een biertje in de hoogste pub van Afrika (die van alle luxe was voorzien; het leek wel een wintersporthotel).

Giant's Castle was onze volgende verblijfplaats. Dit is een natuurpark in de Centrale Drakensbergen. We hadden een chalet gehuurd via KZN-Wildlife, een organisatie die accomodaties in de diverse parken van KwaZuluNatal beheert en verhuurt. Ons huisje was prachtig! Ruim, met een grote veranda (met braai!) en 'mountainview'. Dat wil zeggen, op de eerste dag. De tweede dag sloeg het weer om en waren de bergen in de mist verdwenen. Het regende. Dus tja, wat doe je dan? Beetje lezen, een puzzeltje, muziekje op de tablet, de koffer en rugzak eens goed opruimen en indelen, yahtzee spelen en wanneer heb je anders eigenlijk tijd om je tanden en kiezen eens te tellen!? (Hans: 28, Lita: 30). We hadden een geweldig diner van pasta met tomatensaus en gemengde groenten uit blik (de winkel had toch niet zoveel als we dachten en de dichtstbijzijnde stad was 65 km verderop - dat is de afstand Dordrecht -Leiden!). Verder een avondvullend programma met het aan de praat krijgen en houden van de open haard  en het geven van commentaar op de tv-programma's van BVN. Gelukkig werd het weer wel droger en konden we toch nog mooie wandelingen maken en genieten van ons uitzicht: bergen en wolken.

Door naar de Noordelijke Drakensbergen. Het Royal Natal National Park. Weer een huisje midden in de natuur, met uitzicht op de bergen, waaronder het Amphitheater, bijna 3300 meter hoog. Dit park had een nog kleiner assortiment levensmiddelen in de winkel en geen restaurant, maar nu waren we voorbereid; we hadden in de laatste stad flink inkopen gedaan! Het weer bleef wisselvallig, maar de zon scheen ook, vooral in de ochtenden, en we hebben verschillende mooie wandelingen gemaakt. In de namiddag konden we steeds genieten van de wolken die over de bergen kwamen, van de bliksemschichten en van het onweer dat alle kanten op rolt. En dat natuurlijk wel vanaf het terras van ons comfortabele chalet, met ons gebruikelijke 5-uur-biertje bij de hand!