(08) Ithemba

7 maart 2013 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

In de township Windvogel ligt Ithemba; een school voor geestelijk (en vaak ook lichamelijk) gehandicapte kinderen. Wij gingen een dagje mee met Sanne, die hier vrijwilliger is, en werden hartelijk ontvangen. De school heeft 3 klassen. Ongeveer 40 kinderen komen er, als het tenminste lukt met het vervoer. Vandaag waren er 37.

Om ong. half 10 begon de 'morning prayer'. De kinderen werden opgesteld in 3 rijen, van klein naar groot. De rolstoelers vooraan. Gedurende een half uur werd en gezongen, geklapt en gedanst. De juf en een van de oudere jongens sloegen op de djembe. Wat een vrolijkheid! Sowieso was dat het beeld: de kinderen waren vrolijk, voelden zich duidelijk veilig en prettig op school. Helaas is hun thuissituatie vaak anders. Na de morning-prayer kregen de kinderen  een pap als ontbijt. Vervolgens woonden we een lange klassikale les bij waarbij de dagen van de week, de maanden en de cijfers tot 5 werden geoefend. In het engels, het afrikaans en het xhosa! Da's best een opgave als je Down of FAS of een andere beperking  hebt en soms ook niet kunt praten!

Na de les werd er buiten gespeeld. Daarna was er een lunch (zo krijgen de kinderen in ieder geval 2 maaltijden per dag binnen) en rond 2 uur kwamen de busjs weer om hen naar huis te brengen.

Naar nederlandse maatstaven zou je zeggen dat er nog een wereld te winnen valt. Maar wat is het goed dat deze kinderen zorg en aandacht krijgen, een aantal basisvaardigheden leren en in deze veilige omgeving vrolijk kind mogen zijn.

1. Ria en Rob:
    wat mooi
  2. Karoly:
    7 maart 2013
    Mooi hoor, maakt toch het verschil!!
  3. Lenie:
    7 maart 2013
    jullie hebben een bijzonder zorg- , cultuur- én natuurprogramma. zelf geprogrammeerd?
  4. Monique:
    8 maart 2013
    Wat ontroerend om te zien, ik zou ook wel een dagje willen meelopen/ meehelpen!
    groet Monique
  5. Ben:
    8 maart 2013
    heay Hans en Lita, ik volg jullie verhalen die geschreven worden. Ik vind het heel intresant om te lezen en zie jullie er erg van genieten. Ik hou jllie in de gaten. Heel veel plezier in de journey. Groet Ben