(09) "We will change South Africa, one child at a time."

8 maart 2013 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

In Port Elizabeth verbleven we bij Peter en Daphne. Zij geven een gastvrij thuis aan Nederkandse vrijwilligers. Deze vrijwilligers waren eerst vooral jonge mensen die via Be More op een project werkten. Nu zijn het vooral mensen die eerder geweest zijn en terugkeren, of mensen zoals wij, die over hun huis getipt zijn door anderen.

Peter vroeg ons om foto's van het huis te maken en om aan al onze vrienden te vertellen dat zij welkom zijn in zijn huis, als zij als vrijwilliger in PE willen werken. Je hoeft van tevoren geen project te hebben; Peter weet er genoeg. Er is zoveel te doen!

Toen we ons afvroegen wat we dan zouden fotograferen, bedachten we dat dat vooral Peter en Daphne zelf moesten zijn. Hele bijzondere mensen! Vangen zij nu Nederlandse vrijwilligers op, vroeger hebben zij ook kinderen in huis genomen, soms gewoon van de straat geraapt.

Als je bij hun logeert krijg je behalve een slaapplaats ook elke avond een warme maaltijd (er wordt gekookt voor iedereen die in het huis is of komt aanwaaien) en interessante gesprekken. Vooral Peter zit vol verhalen. De titel van dit stukje is een uitspraak van hem.  Door zijn gedrevenheid en bevlogenheid word je geinspireerd. Natuurlijk ziet hij ook wat er gebeurt in zijn land. Dat de apartheid is afgeschaft is natuurlijk goed, maar het leven is er voor velen nog niet beter op geworden. Er is veel misdaad, veel armoede, veel kinderen die het slecht hebben. De sleutel voor verandering volgens Peter; give a child a chance.

Die visie spreekt ons zoveel meer aan dan de oplossing die de gastheer uut een vorig B& B  had voor de misdaad in het land. " Just hang them!  They should hang them all, then there won't be any crime! "

1. Yvonne ten Wolde:
    8 maart 2013
    wat maken jullie veel interessante dingen mee. Mooi om te lezen dat mensen zulk goed werk doen en zoveel vertrouwen hebben in de toekomst.
    veel plezier nog verder.
    groetjes, Yvonne.
  2. Riet P:
    8 maart 2013
    Wat hebben jullie fijne contacten met de mensen doordat jullie in B&B's logeren. Erg leuk om te lezen. Kijk uit naar jullie verhalen. Geniet er van. Groeten Riet
  3. Lenie:
    9 maart 2013
    absoluut insprirerend! toevallig net gisteren iemand gesproken die ook in ZA was geweest, en nog steeds erg onder de indruk was van de grote verschillen en de armoede. begin me steeds meer af te vragen hoe jullie deze reis georganiseerd hebben, maar dat mogelijk voor later.
  4. Els en Joop:
    26 maart 2013