(03) Car watchers

28 februari 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Als we hier de auto parkeren op een openbare parkeerplaats, komt er meestal een man naar ons toe met een geel of oranje hesje aan. De parkeerwacht. Hij helpt met parkeren en uitrijden en houdt toezicht. En verwacht hier een kleine beloning voor. Of deze mensen zijn aangesteld door de gemeente of dat zij hier op eigen initiatief staan, weten we niet. Maar in ieder geval doen ze wat voor hun geld. De manier waarop ze dit doen, verschilt nogal. Sommigen wapperen alleen wat met hun handen. Anderen groeten ook en helpen je echt. Toen we in Simon's Town een hapje wilden gaan eten, parkeerden we op de centrale parkeerplaats, stapten uit en keken om ons heen. Direct kwam de parkeerman naar ons toe, vertelde waar de restaurants zaten, wat ze serveerden en hoe lang de keuken nog open was. Kijk, daar heb je wat aan! In Camps Bay parkeerden we langs de boulevard. George was een van de mannen die vanaf een strandbed onder de bomen de parkeervakken in de gaten hielden. Hij was het eerste bij ons, stelde zich voor en zei dat hij op onze auto zou passen. Twee uur later kwamen we terug. We gaven hem wat geld. Fout! Te vroeg. Want hij liep weg zonder ons te helpen met uitrijden. George moet nog veel leren voordat hij zo goed is als Bernard. Hem troffenU we toen we de auto parkeerden onder de Tafelberg. Bernard wees ons een plek langs de weg. Hij vroeg waar wij vandaan kwamen, wees op de kabelbaan en ja, inderdaad, het was nogal bewolkt. Maar dat was geen probleem. Bernard is een positiief mens. "The view is spectacular! You know, the clouds, they come and go. If you want a clear view, maybe tomorrow. But is you want a spectular view, you can go now!" Hij gaf ons een zelfgemaakt visitekaartje. Bernard is een professioneel 'zone car watcher'. Je kunt hem bellen op zijn mobiele nummer.

1. Bianca Geldorp:
    2 maart 2013
    Hoi Lita en Hans,
    Wat een mooi verhaal over die George en Bernard! Een veel landen heb je inderdaad "mannetjes" voor van alles en nog wat. Maar deze zijn wel assertief, zeg!
    Veel liefs, Bianca