(30) Door Senegal

9 november 2017 - Dakar, Senegal

In Saint Louis hadden wij 2 speciale ontmoetingen. Op de avond van aankomst werden de 7 Rotarians uit onze groep ontvangen door de Rotary club aldaar. Zij hadden ook hun vergadering, dus een tijd lang zaten wij aan tafel bij 6 Frans pratende heren.  Na enige tijd volgde er toch een kennismaking in het Engels, waarbij ik het gevoel kreeg dat niet iedereen dit goed kon verstaan. We wisselden vaantjes uit en daar werden veel foto's van gemaakt. Toen was het feest voorbij. Na afloop heb ik nog wel even kunnen praten met een van de leden die goed Engels sprak.

De volgende dag was dus die ingelaste rustdag. Hans en ikj hebben 2 korte wandelingetjes gemaakt. Aan de voorkant van het hotel liepen we een stuk langs het water richting stad. Men leeft daar vooral van de visserij. Dat is te zien en ook te ruiken! Niet alleen de (soms stapels dode) vis ruik je, maar ook het vele vuilnis. Daartussenin leven mensen. Kijk je naar de andere kant, dan zie je krotten maar ook mooie huizen. Aan de achterkant van het hotel lag het strand. Daar vond de andere interessant ontmoeting plaats, nl. met 2 jongens die houtgesneden beeldjes wilden verkopen. In het Frans en Engels hadden we een interessant gesprek. Saint Louis heeft op zich mooie stranden en meerdere hotels. Er komen echter nauwelijks toeristen, volgens die jongens vooral door de vele viezigheid. Zij maken dagelijks het stuk strand achter het hotel schoon (en gooien het dan op een grote berg 50 meter verderop) maar de mensen gooien al hun afval op het strand en dat waait dan weer hun kant op. Dweilen met de kraan open dus. Maar wel mooi dat zulke jongens toch iets proberen te verbeteren.

Donderdag 9/11 reden we in teams naar Lac Rose, iets ten noorden van Dakar. We vonden een mooie route. Typisch Senegalees zijn wel de vele hoge drempels in de weg, als je bij een dorpje komt. En er zijn heel veel kleine dorpjes!! Overal zijn er kinderen die naar de  weg rennen en naar ons zwaaien. Je voelt je soms net de koningin.

In de middag zijn we langs gegaan bij een kleine medische post, waar we wat spullen hebben gebracht. Ze waren er blij mee. Daarna nog even lekker in het zwembad. Het was erg heet!! 's Avonds stond een bezoek aan de Nederlandse ambassade in Dakar op het programma. We gingen er met een busje heen en werden ontvangen in de tuin van de residentie. Daar kregen we drinken en eten. Naast de ambassadeur en zijn medewerkers waren er ook andere Nederlanders die de ambassade had uitgenodigd. Het was een leuke avond met veel interessante gesprekken!