(34) Bezoek aan Lamin Health Center. Naar Bakau.

15 november 2017 - Serrekunda, Gambia

Dinsdagochtend stond een bezoek aan het Lamin Health Center op het programma. We gingen er met 5 auto's en een heleboel hulpgoederen heen. De Nederlandse Annemiek de Koning heeft hier de leiding over het centrum dat vergelijkbaar is met een uitgebreide huisartsenpost. Er is Gambiaans en Nederlands medisch personeel, waaronder meerdere stagiaires waarvoor ook woonruimte beschikbaar is. Ze doen hier heel goed werk voor vele mensen.  Ook voor mij gelukkig, want sinds een week had ik last van een doof oor. Niet erg in vergelijking met  de problemen  van  vele Gambianen maar  wel vervelend. Ik wilde mijn oor graag laten uitspuiten voordat we terug zouden vliegen. Een Gambiaanse nurse heeft mij goed geholpen; zij constateerde licht bestraffend dat mijn oor very dirty was. Na de behandeling waste ze haar handen en droogde deze af aan de gordijnen.

's Middags kwamen er 14 meisjes naar het hotel, die bij hun opleiding financieel gesteund worden door Stichting Scholenplan Gambia. Een van hen was net klaar met een universitaire opleiding, de meeste zaten nu op een goede highschool. Mooi om hun ambities te horen; ze willen accountant s worden, of dokters of succesvolle businesswomen! Meisjes die niet doorleren trouwen vaak erg jong en krijgen dan veel kinderen, waardoor de cirkel van armoede niet wordt doorbroken. Hopelijk kunnen de meisjes die nu gesponsord worden, een verschil gaan maken, voor zichzelf, hun familie en hun land.

's Avonds gingen we met team 3 weer naar 'de strip'. Bij een Indiaas restaurant hebben we lekker gegeten, begeleid door het sfeervolle achtergrondgeluid van de oorverdovend ronkende generator van de 3 wisselkantoortjes ernaast.

Woensdag reden Hans en ik samen een stukje naar het noorden en namen onze intrek in Roc Heights lodge in Bakau. Onderweg kochten we nog wat schoolspullen voor de nurseryschool die we donderdag zouden bezoeken. Engelstalige kinderboeken kochten we in Timbooktoo; een mooie grote winkel waar het ook echt ruikt naar boeken!

Het was leuk weer even ergens anders te zijn na 4 dagen in hotel Lemon Creek. Op het strand hebben we een fruit plate gegeten bij een coöperatie van vrouwen. Zij kopen samen het fruit in en verkopen dat aan toeristen en hotels. Ze dragen allemaal dezelfde bedrijfskleding. Leuk om hun verhaal te horen; ze doen hun best maar moeilijk blijft het wel om hier geld mee te verdienen. Later nog gegeten bij een prima strandtent waar we konden zien hoe de romantische omgeving ook gewaardeerd werd door stellen van witte (meest Engelse) vrouwen en donkere jongemannen.