(19) Tweede safari: Hluhluwe-Umfolozi Park

31 maart 2013 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Gelukkig hebben we weer verbinding. Vrijdag hadden we geen internet. Het verhaal was dat heel Afrika geen internet had, omdat een kabel in de Middellandse Zee, bij Egypte, beschadigd was. Dat zou veroorzaakt zijn door piraten, die materiaal jatten. Of door een anker.(Misschien wel een anker van piraten...)  Het kon wel twee weken duren voordat het gemaakt zou zijn. Maar je ziet, ook al is het Afrika, soms gaan dingen ook sneller dan verwacht.

Afgelopen weekend gingen we met 7 vrijwilligers van 3 verschillende Be More projecten op safari. Gidsen (en chauffeurs en koks) waren Cameron en zijn zoon Ryan. Albert, een buurjongen van Ryan, ging ook mee. Cameron heeft vroeger in dit park (het kostte ons dagen oefenen om de naam uit te kunnen spreken) gewoond en gewerkt, Ryan is hier deels opgegroeid. Ze weten heel veel, kennen iedereen en vooral Cameron weet bij bijna elke bocht wel een funny story te vertelken over iets wat hij heeft meegemaakt!

De eerste nacht sliepen we in een backpackers buiten het park. Knus met z'n allen in een slaapzaal... Maar er was wel een zwembad, koud bier, een fireplace, aapjes, grote spinnen, etc. De volgende ochtend vroeg op pad. Na de lunch ingecheckt bij het camp midden in het park. Hier sliepen we in rondavels. 's  Middags weer een drive en pas bij donker terug. Gezellig en lekker gegeten (natuurlijk gebraaid!), gedronken, foto's bekeken, muziek beluisterd.

Maar het belangrijkste: wat hebben we allemaal gezien?! Natuurlijk impala's, zebra's, wartsjoks (soort wrattenzwijn), maar ook grote buffels, een hyena, kudu's, giraffen, gnoes, neushoorns en olifanten. Te veel om op te noemen.

Dit park heeft veel neushoorns. Het stropen is een groot probleem. In Zuid-Afrika zijn de eerste 3 maanden van dit jaar al meer dan 600 neushoorns gedood. Gevreesd wordt dat deze dieren zullen uitsterven, want ze sterven sneller dan ze zich kunnen voortplanten. Vooral in Azie is de hoorn veel waard; meer dan goud. Er zitten hele syndicaten achter. Vaak worden er spotters vooruit gestuurd; die gaan dan als toerist het park in en kijken waar de neushoorns zitten. 's Nachts komen ze met een helicopter, schieten de dieren, zagen de hoorns eraf en gaan snel weer weg.

's Ochtends hadden we nog geen olifant gezien, maar dat werd 's middags ruimschoots goedgemaakt! Wat een enorme beesten zijn dat! We wilden ze heel graag zien. Maar zo dichtbij...... werd het wel spannend! Een paar keer moesten we achteruit, om een  olifant wat meer ruinte te geven. "Read their signs",  zei onze ervaren gids.

Hans heeft schitterende foto's gemaakt! 114 mooie hebben we geselecteerd (staan op dropbox, laat weten als je die wilt zien) en daarvan staan er 18 bij dit verslag. Klik op de foto's om ze te vergroten!

1. Pa en Ma:
    1 april 2013
    Wat een prachtig wildpark is dat, zo te zien hebben jullie de big vijf al gezien, dat hoort bij Zuid Afrika.
    Geniet er maar van , groeten van Pa en Ma.
  2. Kathinka:
    Hoi Lita en Hans,
    Het is Tweede Paasdag en heb jullie reisverhalen 'bijgelezen', wat maken jullie veel mee. Afrika is geen Europa..... 'kHeb tot op heden nog niet gereageerd, maar wel meegeleefd met jullie belevenissen en prachtige foto's. Ik herken veel van wat jullie schrijven over rondslingerend afval (plastic flessen!) en de was op de struiken. Wij Europeanen willen alle was netjes aan een lijntje ophangen, maar hoezo? Het droogt toch zo prachtig op? Soms ruik ik bijna weer de typisch Afrikaanse geuren. Het is voor jullie vast een bijzonder Pasen. Hartelijke groet, Kathinka & Paul
  3. Rien:
    1 april 2013
    Mooi verhaal en schitterende foto's. Vooral de eerste foto van de olifant die hoog in de boom nog een takje probeert te pakken vind ik geweldig. Maar ook die tweede is mooi. Wat een indrukwekkend beest.