(18) Pongola

25 maart 2013 - Pongola, Zuid-Afrika

De tweedaagse training -iets met een 'incubator group'- in Pongola verliep anders dan verwacht. Ten eerste: er was geen training. Er was ook geen groep. Pongola zelf was ook anders dan verwacht; brede straten, bedrijven en grote winkels die op zondag allemaal gesloten waren. Geen Afrikaanse drukte. Ons B&B (zeer comfortabel, met zwembad) lag in een uitgestrekte villawijk; grote huizen, grote tuinen, hoge muren, niemand op straat. Anders dan we inmiddels gewend waren. Ten derde: we bleven geen twee dagen.Door miscommunicatie bleek er slechts 1 nacht voor ons geboekt te zijn. We moesten dus uitchecken en het programma aanpassen om 's middags terug te kunnen rijden.

We gingen vandaag een aantal ondernemers opzoeken. Doel van het contact was individuele ondersteuning te bieden.

Als eerste bezochten we een schoenmaker in Pongola. Zijn probleem is: ruimtegebrek. Hij heeft business op een goede locatie; in een klein winkelcentrum, langs een grote weg. De enige concurrent zit aan de andere kant van de stad. De schoenmaker heeft meestal genoeg werk om een man of 5 aan het werk te zetten. Maar de werkplaats is een picknickbank met een houten bankje, op de stoep voor een kapperszaak. Als het regent kan er niet gewerkt worden. Achterin die kapperszaak gebruikt hij een klein hokje als opslagruimte. Waarom huurt hij dan niet gewoon een ruimte in het grotendeels leegstaande bedrijfsverzamelgebouw een paar honderd meter verderop? Omdat dat te duur is. Zijn inkomsten zijn niet constant. Vaak brengen mensen hun schoenen om te laten repareren en halen ze niet op. Ons advies is dus: laat klanten in ieder geval 50% van tevoren betalen. En verkoop de schoenen die niet worden opgehaald. De schoenmaker heeft geen goed zicht op de kosten; wat kost een nieuwe zool eigenlijk? Hij weet het niet. Het materiaal wordt met een maandelijks verzameltransport aanfevoerd vanuit Durban. Kan dit ook anders / goedkoper geregeld worden?  Zo vindt het consult op straat plaats. De schoenmaker kan geen lening bij de bank krijgen omdat hij geen businessplan heeft. Let Us Work gaat hem hier binnenkort mee helpen.

Vervolgens ontmoetten wij de pastor en die bracht ons in contact met een zeer bevlogen ondernemer die een stuk grond langs de grote weg heeft waarop hij zowel een bibliotheek wil bouwen als wat commerciele bedrijven, waarmee activiteiten en banen voor de community gegenereerd kunnen worden. Het was een zeer interessant gesprek! De man had echt goede ideeen, zo iemand zou je graag willen ondersteunen. Dit soort mensen kunnen het verschil maken. Hij gaat geholpen worden met zijn aanvragen. Na afloop nam hij ons mee naar zijn huis waar we zijn moeder en oom ontmoetten. Iedereen moest op de foto en we zijn nu 'part of the family'.

Tenslotte gingen we naar een kippenfarm. Ook hier speelde ruimtegebrek; de eigenaresse wil graag een tweede schuur om de kuikens van de kippen te kunnen scheiden. Ze wil haar bedrijfje graag uitbreiden.

Het was voor ons een super interessante dag, waarop we weer veel gezien en gehoord hebben!

1. Rien:
    28 maart 2013
    Voor Hans en Lita was dit een super interessante dag. Ik vond het een duper interessant verhaal. Vooral het verhaal over de schoenmaker vond ik mooi.
  2. Janneke:
    29 maart 2013
    Klinkt weer te gek! Jullie huis en tuin in Dordt ligt er goed bij; geheel bevroren, maar goed.
    xxx
  3. Ida:
    29 maart 2013
    Waardevol dat jullie deze kleine ondernemers zo kunnen ondersteunen! Het zal hen echt een stapje verder kunnen helpen.
  4. Jolanda:
    31 maart 2013
    Hai Hans en Lita,

Wij zijn ook aan het aftellen, via de gewone mail heb ik jullie ven update daarvan gegeven, wij komen einde dag rond 16 uur aan in Shewula. En onze stichting is nu officieel http://www.qalisa.nl kortom mooi blij!

Gr. Jolanda
  5. Rosa: