(17) Kosi Bay -en Mozambique

24 maart 2013 - Kosi Bay, Zuid-Afrika

Na gedane arbeid is het goed rusten en dat deden we in Kosimoon, een kleine lodge in het Kosi Bay natuurpark. Antony, die bij Let Us Work werkt, en David, de zoon van Keith, kwamen hier ook heen, met de 4x4, die je in dit gebied echt nodig hebt om ergens te komen.

Zaterdagochtend zijn we door het park naar de Kosi Mouth gereden. Een heel bijzonder gebied. Bij laag water is er bij de Mouth een soort binnenmeer waar je kunt snorkelen om hele mooie vissen te zien. Toen het vloed werd, zijn we -tassen op de schouder houdend- terug gewaad naar de auto.

Het leek David en TK leuk om naar Mozambique te gaan voor de lunch! Niet iedereen had een paspoort bij zich. Na een half uur over een zandweg gereden te hebben, kwamen we bij een marktplaats aan en staken illegaal de grens over. Aan beide kanten van het hek stonden soldaten. Een van de Zuid-Afrikanen controleerde Hans' zijn rugzak. "There might be a bomb in it."  Op de markt werd van alles verhandeld: groente, kleding, veel sterke drank, bier, jerrycans met zelfgestookte palmwijn, gefrituurde vis, enz. Wij kochten Mozambikaans bier; dat werd koud gehouden in een koelbox en smaakte goed!  In het eettentje van Mama Rosie aten we in olie gefrituurde kip met polenta en salade; lekker! Keurig kwam ze voor en na het eten langs met een vochtige doek om onze handen mee schoon te maken. Hoewel je je af kunt vragen in hoeverre onze handen hier echt schoon van werden, is het mooi om te zien hoe iemand er met beperkte middelen (geen stromend water in je keuken) toch wat van weet te maken!

1. Cora:
    26 maart 2013
    Wat doenjullie veel errvaringen op zeg!
    Volgens mij heb je ieder avond in bed een hoop te verwerken!
    Het blijft allemaal heel bijzonder.
    Enne... Hans nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hebben jullie het daar nog op afrikaanse wijze gevierd.
    Veel plezier maar weer.
    Xx cora
  2. Pa en Ma:
    26 maart 2013
    Heel interessant om te lezen wat jullie in dat prachtige land tussen de mensen allemaal beleven. Jullie doen zo een geweldige ervaring op. De vraag is wie het meest leert, die mensen of jullie?
    Groeten van Pa en Ma
  3. Henny Keereweer:
    Hoi,

ik heb de laatste reisverhalen nu weer allemaal gelezen. Indrukwekkend hoor! Jeetje. Lijkt me ook knap vermoeiend: Reizen; indrukken.

Hoop dat Hans nog een leuke verjaardag heeft gehad. Jullie zaten in ieder geval op een mooie plek!

Kijk uit naar het volgende verhaal en de volgende foto's.

Groetjes,
    Henny
  4. Els en Joop:
    26 maart 2013
    Na een geslaagd functioneringsgesprek (ik mag blijven) is het goed genieten van jullie verhalen en de foto's! Had ik maar een fles wijn in mijn bureaula om er een glas bij te kunnen drinken... Maar ja, dan zou het gesprek volgend jaar wel eens heel anders kunnen verlopen!