(16) Mbazwana

22 maart 2013 - Umhlabuyalingana, Zuid-Afrika

We zijn bestolen! Door een aap. Toen we na het eten allevier even binnen waren om naar een radio-interview met de oprichtster van Let us Work te luisteren, hoorde ik wat op de veranda Toen ik ging kijken, zag ik een aap wegvluchten. Hij had een worst gepikt uit de schaal die op tafel stond!

Vorige week hebben we training gegeven in Mbazwana. Een rit van 500 km langs de kust naar het noordoosten. Onderweg hebben we geluncht in St. Lucia, waar we vanaf het terras uitzicht hadden op nijlpaarden. Keith, TK en wij verbleven die dagen in een huisje in het natuurpark Sodwana Bay. Mooi huis, mooi uitzicht, mooi strand! We kookten zelf en hebben lekker gegeten, natuurlijk ook gebraaid. Veel vlees, vandaar dat er wat over was voor de aap.

Wij zijn nog steeds enthousiast als we apen zien. Laatst waren er een stuk of vijf in de tuin. Een van hen had een jonkie op haar buik. Ze hadden het voorzien op vuilniszakken, maakten die open en zochten naar eten. Het gaf een behoorlijke rotzooi, maar wij vonden het toch leuk. De mensen hier vinden het heel gewoon.

Mbazwana is een echt Afrikaans plaatsje. Alleen al op de markt staan is een belevenis op zich!

De training waar we voor kwamen had als doel het vormen van cooperaties. Of het trainen van mensen die al een cooperatie hadden. De groep die Let us Work verwacht had, bleek er echter niet te zijn. Een aantal daarvan kwamen wel de derde dag. Wij bleken ook les te moeten geven over sommige hoofdstukken van de manual. Ik heb nog nooit zo onvoorbereid voor een klas gestaan!

Op voorstel van Hans hebben we de tweede dag 'the 7 habits of highly effective people' van Covey uitgelegd. Die theorie kun je toepassen op een bedrijf maar ook op je eigen leven, dus mensen kunnen daar altijd wel wat mee. We hebben vooral de eerste 3 richtlijnen (be pro-active, begin with the end in mind & do first things first) uitgelegd en dat geillustreerd met het verhaal van onze reis. De kernwoorden van de 7 habits zijn door de studenten vertaald in het Zulu. (Het boek van Covey is vertaald in 38 talen; Zulu zit daar vast niet bij.) Het was leuk om de belangstelling voor dit onderwerp te zien!

Op de derde dag bestond onze bijdrage uit de 'spijkeroefening' (ook een idee van Hans); hierbij moet je een manier vinden om 16 grote spijkers te laten rusten op 1 spijker die rechtop staat. De boodschap: door anders tegen het probleem aan te kijken en samen te werken kun je een oplossing vinden. Op de foto's zie je hoe de twee teams hiermee omgingen.

Was het een goede training? De inhoud op zich was relevant. Volgens ons zijn vooral Habit 5 (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en Habit 3 voor verbetering vatbaar zijn. Het was de eerste keer dat deze training gegeven werd. Hopelijk kunnen we nog een bijdrage leveren aan de evaluatie en het uitwerken van verbeterpunten.

Voor ons was het een boeiende ervaring. Een van de motto's van Let us Work is: "We learn more than we teach". And that's exactly what we did!