(32) Aankomst in Banjul

12 november 2017 - Serrekunda, Gambia

Op zaterdag 11/11 hoefden we niet zo ver meer te rijden om onze eindbestemming te bereiken. We hadden dus tijd om een school in Sutusinjang te bezoeken. Onze teamleden Fred en Gerhard van de vereniging "Geef Gambia een betere toekomst" werken hier al langere tijd mee samen. Omdat het zaterdag was, waren de kinderen vrij maar toch waren er velen, in hun schooluniform, gekomen. Ook het hoofd van de school, diverse leraren en andere medewerkers waren er. Er waren natuurlijk toespraakjes, we kregen een rondleiding en een stuk watermeloen.

Daarna ging de tocht verder richting Banjul. Onder politiebegeleiding reden de 12 (deels versierde) auto's naar het hotel. Dat ging vlot want op de kruispunten werd het verkeer stilgezet. En natuurlijk hadden we veel bekijks. Bij het hotel speelde een bandje en van een paar deelnemers waren partners of familieleden aanwezig. Het was een typisch Afrikaans welkom; druk, lawaaierig, chaotisch, vrolijk en erg warm!
Ondanks mijn reservering stond onze naam niet op de lijst. Veel gedoe. Gelukkig kon ik de print met de bevestiging laten zien. We kregen een kamer. En konden eindelijk lekker afkoelen in het zwembad. Waar ik er tot mijn schrik achter kwam dat het zaterdag was en ik pas vanaf zondag gereserveerd had...🙄

' s Avonds werd ons een maaltijd aangeboden door de Rotaryclub van Fanjara. We werden ontvangen in de strandtent van de voorzitter. Naar goed Gambiaans gebruik waren er diverse toespraakjes en we kregen een certificaat. Al die tijd keken we smachtend naar het buffet dat klaar stond. Eindelijk, om half 10, konden we gaan eten.

De voorzitter van de Club was ook de eigenaar van een gloednieuw hotel naast het onze en had ons uitgenodigd om langs te komen. Toen Hans en ik zondag een strandwandeling maakten, gingen we daar een kijkje nemen. De jongen van de poolbar nodigde ons uit om binnen te komen. De jongen van de receptie gaf ons een rondleiding. De jongens van de housekeeping en de security begroetten ons allervriendelijkst. Het hotel zag er fantastisch uit. Er waren echter geen gasten.
Op de bovenste etage ontmoetten we de voorzitter, hij nam de rondleiding gelijk over. Het was wel interessant om te horen hoe deze ondernemer bezig was! Het hotel is helemaal van hem; hij had lang in Zwitserland gewoond en gewerkt, en bouwde nu een business op in Gambia. Het hotel werkt volledig op solar energy, heeft watertanks op het dak en geïsoleerde muren. Het hotel (swiss boutique hotel) wordt komende week geopend en heeft nu al een staf van 50 mensen. "Gambia need people like me", zei hij. En hij heeft gelijk.