Naar Dar Es Salaam - voorpret

29 juni 2024 - Dubbeldam, Nederland

Als het zo is dat de voorbereidingen al deel uit maken van je reis(pret), hebben we er al een mooie vakantie opzitten.

Voor Tanzania heb je een visum nodig. Dat kun je online regelen maar ook later op het vliegveld. Het eerste wordt aanbevolen. Nou, dat doen we dan toch gewoon. Eerste pogingen, door mij, liepen vast bij het uploaden van documenten. Tweede pogingen, van Hans, liepen vast bij het betalen. Uiteindelijk Elly van Chaka Travel gebeld. ‘Bekend probleem’, zei zij, en raadde ons aan om het visum op het vliegveld aan te vragen. Moeten we wel in de rij staan, maar het was gemakkelijker.

Onze safari begínt in Dar Es Salaam, maar daar moet je ook nog maar zien te komen..

Na wat uitzoeken en vergelijken hadden we gekozen voor een directe vlucht van KLM. Geboekt. Betaald. ‘Directe vlucht’… maar er was een tussenstop van 1,5 uur in Nairobi nodig. Twee weken geleden werd de tijd van de vlucht Nairobi - Dar Es Salaam gewijzigd, zodat we niet om 23.30 uur vertrekken maar pas om 7.40 uur de volgende dag. T

De wijziging had echter ook een voordeel: nu konden we overnachten in een bed. Dus op zoek naar een hotel in de buurt van het vliegveld van Nairobi. Regelt en betaalt KLM dat? Gewoon iemand bellen kan niet, dus op zoek naar de manier om contact te leggen met KLM. Nee, het regelen van een overnachting moeten we zelf doen. Achteraf kunnen we proberen om via een bepaalde website de kosten vergoed te krijgen. Niet zeker dat dit lukt.

Dus toch maar geen superluxe hotel geboekt maar het *** Airport Landing Hotel. Online boeken via formulier, betalen. Kregen bevestiging voor het boeken van een kamer op de dag van boeken, voor 1 persoon. Dat klopt niet. Dus op zoek naar een manier om in contact te komen met het hotel. Eén mailadres werkte niet. Bestaat het hotel wel echt? Uiteindelijk via e-mail-contact met ene Nancy alles kunnen regelen. Ook de transfers.

Nu we naar Kenia gaan…. hoe zit het eigenlijk met visa voor dit land? Gelukkig: per 1 januari van dit jaar is de visumplicht afgeschaft. Maar.. nu moet je een eTA (electronic travel authorisation) aanvragen. Dat kan alléén online, is héél veel gedoe, kost behoorlijk wat tijd en ook nog geld. Maar: gelukt!

Op het vliegveld van Dar Es Salaam komen we nu dus maandagochtend om 9.05 uur aan. Hopelijk is onze bagage er dan ook (zo’n gewijzigde overstap is altijd een risico). Vervolgens gaan we rustig in de rij staan om te kijken of Tanzania ons een visum verstrekt. En als alles goed gaat, ontmoeten we dan ook onze ranger/gids. Hij heet Goodluck.

1. Sybe:
    29 juni 2024
    Ja, altijd veel gedoe! Maar geniet!!
  2. Marijke:
    29 juni 2024
    Toch allemaal weer goed geregeld! En.. leuke foto: zo te zien heb je niets vergeten ;)
  3. Frank:
    30 juni 2024
    Met die voorpret wens ik jullie zeker Goodluck 😃. Goede reis en zijn benieuwd hoe dit in het echt gaat verlopen...

Jouw reactie