4. Naar Port Elizabeth

5 februari 2020 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Tot nu toe hebben wij kunnen genieten van Zuid-Afrika zoals het land zich graag toont aan toeristen: met zonnig weer, mooi landschap, comfortabele locaties, goede voorzieningen en onderhouden wegen. Aan het eind van de dag zouden wij in Port Elizabeth (PE) wat anders zien.

Vanaf Stormsrivier naar onze bestemming in PE was het slechts 220 km dus we hadden genoeg tijd om onderweg nog wat te bekijken. Als eerste: weer een boom. The Big Tree is 36 meter hoog. Ze hebben er gelijk maar een National Park omheen gemaakt. Voor al die Tuinroute-rijders 😉. Toen we om 9.30 uur aankwamen bij de - lege- parkeerplaats, lagen daar vier medewerkers onder een boom. Relaxed! Eenmaal binnen vroeg een vriendelijke man wat we wilden doen: de boom bekijken, een trail lopen? Beiden. En daarna misschien een lekkere cappuccino? Zeker! Hij wees ons de weg. "Welcome, welcome", riep de volgende enthousiaste meneer. "How are you?  Welkom in ons mooie park! Fijn dat jullie er zijn! And God bless you'!" Dank u, dank u.  Kijk, dit is toch een stuk prettiger dan een kaartje kopen bij een ticket automaat? Ook de mevrouw die ons het formulier in liet vullen voor het verkrijgen van de toegangskaarten was aardig. De prijs voor ons als internationale gast is 3x zo hoog als die voor een local. Dat dan weer wel.

Daarna liepen we over en onder een hele hoge brug over de StormsRiver. Gelukkig hebben we geen hoogtevrees.

In Jeffrey's Bay kon Hans een duik nemen in de zee. Mooi - en bijna leeg - strand. Met een lifeguard. En zijn collega's. En hun vrienden. En hun muziek. Ik hoop dat ze hard kunnen rennen als iemand verdrinkt, want de uitkijkpost stond op de boulevard en het water was zeker 300 meter verder.

Nog waren we (te) vroeg in PE, dus bezochten we het Summerstrand. Dat vonden we zo prettig klinken. Was het ook: terras in de schaduw, bij het zwembad aan de kust. Lekker briesje, mooi uitzicht, een hapje en een drankje. Heerlijk.