10. Bloubergstrand

18 februari 2020 - Bloubergstrand, Zuid-Afrika

Van een kamer in een afgelegen boerderij in de bergen naar een appartement op de vijfde etage van een flatgebouw aan de kust in de nabijheid (15 km) van de grote stad.

We reden naar Bloubergstrand via de West Coast Way. Via het plaatsje Langebaan, aan de lagune. Door het West Coast National Park, met mooie uitzichten, vogelspothutten, flamingo's en veel schildpadden. En via Yzerfontein, dat vooral  bestaat uit hele mooie, grote villa's aan een rotsige kust. Behalve de auto's van de verschillende beveiligingsdiensten was er geen mens te zien.

Ook in Bloubergstrand staan veel villa's en apartmentengebouwen.  Veel staat leeg want is waarschijnlijk een tweede huis of alleen voor de verhuur bestemd. Tegelijkertijd zie je altijd wel een paar daklozen rondzwerven. Vanaf ons balkon zien we hoe ze in de vuilnisbakken zoeken (die overigens elke ochtend keurig worden geleegd), op straat of bij de bushalte slapen en de hele dag rondhangen. Niemand stuurt ze weg en niemand besteedt aandacht aan hen.

Maandag hebben we in Kaapstad de islamitische wijk Bo-Kaap bezocht met de gekleurde huisjes. In het Youngblood Art Center daar vlakbij bekeken we het beeld Toffu oftewel de Duiker van de Dordtse kunstenaar Gerhard Lentink. We hebben het ook gezien in het atelier destijds, toen er nog aan gewerkt werd.

Natuurlijk moet je als toerist ook naar de Tafelberg en Robbeneiland. Maar we voelden er niet zoveel voor. Maandag was het weer er niet naar: in de ochtend regen en de hele dag veel wind en bewolking. Daardoor waren er wel in de middag honderden kite-surfers actief, een geweldig gezicht.

Vandaag, onze laatste dag, is de wind gedraaid. Het is zonnig en warmer dan gister. We blijven lekker hier en doen waar we zin in hebben: een lange strandwandeling, lekker lunchen, vanaf het balkon naar de zee en de mensen kijken en inpakken. Vanavond de auto inleveren en vannacht vliegen. De vakantie zit erop. Het was er een met veel verschillende locaties, landschappen, verhalen en ervaringen. En dat past bij Zuid-Afrika, het land van tegenstellingen.

1. Wim en Anna-Maria:
    Hans en Lita,
    Het was een leuke reis , jullie schrijven er fantastisch over. Jullie kunnen reis redacteur worden. Iets voor de volgende fase in jullie leven. See you weer in Holland
  2. Fer & Lies:
    18 februari 2020
    Mooie verhalen weer, leuk en bedankt dat we ze opnieuw mee mochten beleven....😃
  3. Irving & René:
    18 februari 2020
    Wat een reis! Wat een verhalen! Wat een belevenis! En dank dat we zo er ook een beetje bij waren en SA wat beter kunnen begrijpen!
  4. Arthur:
    20 februari 2020
    Mooie verhalen. Bedankt! Zag toevallig van de week de plannen voor een beeld van Gerard Lentink bij de stadswerven langskomen. Zelfde stijl.