9. Citrusdal

15 februari 2020 - Citrusdal, Zuid-Afrika

Drie nachten logeerden wij op Latjeskloof, een 'kleine' citrusfarm op 22 km afstand van het plaatsje Citrusdal, aan de zuidkant van de Cederbergen. We wilden graag eens meemaken hoe het was, op zo'n - voor onze begrippen- afgelegen plaats en waardeerden het dat gastheer Alan ons veel vertelde over de bedrijfsvoering van de boerderij. Bijvoorbeeld dat hij via een app van een Nederlands bedrijf gegevens krijgt over zijn bomen. Via de satelliet kunnen zij o.a. de kleur van de blaadjes goed in de gaten houden. Aan de hand daarvan kan Alan besluiten nemen over de hoeveelheid voeding of irrigatie. Er komt veel meer kijken bij het telen van citrusvruchten dan wij denken. Daarnaast heeft de boer natuurlijk ook nog te maken met personeel, wetgeving, milieu, etc. etc. Heel interessant om hierover te horen!

Genoten hebben we van de rust, het uitzicht. Maar toch zijn we er ook elke dag op uit gegaan. Voor een wandeling in de ruige Cederberg mountains, een bezoek aan Clanwilliam, een proeverij van rooibosthee.

Op de tweede dag van ons verblijf werd het 40 graden! We waren dus blij met het zwembad en de airco. Helaas: loadshedding van 22.00 tot 24.00 uur. Geen airco en geen fan. Buiten nog 25 graden. Het werd erg warm!  Door heel Zuid-Afrika wordt dagelijks op wisselende tijden de elektriciteit uitgeschakeld door energiebedrijf Eskom. Via een app kun je wel uitzoeken wanneer dat in welke plaats is. Maar geen stroom hebben heeft natuurlijk grote gevolgen.  Bedrijven hebben daarom -vervuilende!- generatoren. Zonnepanelen zie je - in dit land met veel zon en veel grond- bijna niet. Als Hans vertelt dat In Nederland gemiddeld 18 minuten per jaar geen stroom is en dat het energiebedrijf een boete krijgt als het te vaak niet levert, kan men zich dat bijna niet voorstellen.

1. Laura Vogelenzang:
    17 februari 2020
    Daarom alleen al is het goed, gewoonten van elkaar te leren kennen en ik denk idd. Dat dit heel interessant is en je steeeds dankbaarder gaat worden als je hoort wat daar allemaal niet kan en we hier gewoon voor lief aannemen!! En het als ons recht beschouwen.
    Heb het fijn en tot jullie volgend bericht!
    Gr.Laura