8. Nieu-Bethesda, Matjiesfontein

13 februari 2020 - Matjiesfontein, Zuid-Afrika

De Karoo is mooi door z'n leegte, de uitgestrektheid, de ruimte, de uitzichten. Soms bergen, soms eindeloos vlak land. Uren kun je rijden en nauwelijks iemand tegen komen. Hier en daar een afgelegen boerderij. Schapen, akkers, een paar plaatsjes, heel veel kaal rotsig land.

In Nieu-Bethesda logeerden we in een watertoren. In de bovenste kamer, in een rond bed. Uniek! De Toweraccomodation bleek onderdeel te zijn van een mooi Community Project. (Nieu-Bethesda.org) Een groep van 10 artiesten runt deze organisatie. Het zijn allen mensen met een problematisch verleden (armoede, drank, etc.). Nu vormen zij samen het Arts Center. Geïnspireerd door de verhalen uit hun culturele Xan- achtergrond maken zij de meest schitterende dingen. De grote zelfgemaakte  wandkleden worden geëxposeerd in het Buschmen Heritage Museum. De inkomsten uit de B & B en het restaurant komen ten goede aan het project. De medewerkers ondersteunen hiermee ook kinderen uit de gemeenschap. Een huiswerkgroep was bezig toen wij er waren. Trots werd ons verteld dat een paar jongeren al naar het hoger onderwijs zijn doorgestroomd.

Na een lange rit arriveerden wij de volgende dag in Matjiesfontein. Hier overnachtten we in het 19de eeuwse Lord Milner Hotel; sfeervol, ruime kamer met veranda, een zwembad in de lommerrijke achtertuin. Ook een bijzondere plek. De kern van het dorpje is een soort openluchtmuseum. Tegelijkertijd van grote economische betekenis: het hotel genereert veel banen voor de locatie gemeenschap, de toeristen geven geld uit in de winkeltjes, het transportmuseum en het café. En het station functioneert. We hebben al veel spoorlijnen en onooglijke stationnetjes gezien, maar nooit reed er een trein. Hier zagen we lange (goederen)treinen.

Entertainment kwam van Sonny. Hij was in Matjiesfontein geboren, zijn moeder was nog butler geweest bij de 'royal family' in een van de huizen hier. Sonny was denk ik zijn roeping misgelopen, maar kreeg nu alsnog zijn kans. "Showtime!" Hij nam ons en de andere gasten mee in een oude dubbeldekker en gaf een 10 minuten durende rondleiding door het dorp. Daarna toonde hij ons ook nog hoe en waar wij een spook konden zien. Tot slot gingen we naar de bar waar Johnny een uitgebreid repertoire op de piano speelde en zong. Het bier stroomde. Showtime!

1. Laura Vogelenzang:
    15 februari 2020
    Wat bijzonder, om toch een beetje met jullie mee te kunnen reizen op deze manier! Fijn beschreven! Heel bijzonder!
    Veel reisgenoegen! En h.gr.Laura
  2. Nol Sales:
    15 februari 2020
    Interessante tocht maken jullie.
    De naam Bethesda komt die van de vijver bij de Schaapspoort in Jeruzalem
    lag, en waar bij tijden genezende kracht vanuit ging, en omgeven was door mensen met aandoeningen (Johannes evangelie 5,2)??
    Groeten
  3. Marijke:
    16 februari 2020
    Mooi verhaal en prachtige beelden. En zo anders dan ik me Afrika voorstel.
    Veel indrukken voor jullie. Goede reis verder.
    Groeten