6. Uitenhage, Cradock

7 februari 2020 - Cradock, Zuid-Afrika

Het regende al vanaf ons bezoek aan de townships. Dus wat doe je dan? Donderdagochtend bezochten we het South End museum. Een klein, particulier museum dat specifiek ingaat op de gevolgen van de apartheid voor de mensen uit de wijk South End. Ook weer iets om stil van te worden.

In de middag gingen we naar het Kragga Kamma Park. Denk aan een soort Beekse Bergen, maar dan groter en natuurlijker. Je moest in je auto blijven (met dit weer wilden wij ook niet anders) en de route door het park rijden. Door de regen was de weg hier en daar weggespoeld. Ik was blij dat onze auto een 4x4 optie bleek te hebben. En ik was blij met mijn goede chauffeur, die ook in de bush goed reed. Alleen niet toen we in een kudde buffels waren beland en Hans met de auto hen duidelijk wilde maken dat ze eens wat moesten doorlopen. Toen werd ik een beetje boos op hem.

Overnachting in een B&B in Uitenhage. Onderweg weer veel vuilnis, een keer hadden we zelfs het idee dat we door een vuilnisbelt reden. Toevallig lazen we de volgende ochtend een stuk over dit probleem in de lokale krant. In de regio zijn 60 vrachtwagens. Daarvan staan er 30 al vijf maanden aan de kant wegens mankementen. De vuilnishopen groeien de mensen letterlijk boven het hoofd. Vooral in de townships, waar mensen niet de beschikking hebben over een bakkie (auto) om de troep zelf weg te brengen. Onze gastvrouw was vooral boos over de nalatigheid van de overheid m.b.t. lekkages. Zuid-Afrika heeft een ernstig watertekort en iedereen wordt voortdurend gestimuleerd om zuinig te doen. Tegelijkertijd zijn er lekkages in het leidingnet, die maanden niet gerepareerd worden. Waardoor gaten in de wegen vallen.

Vrijdag rustig naar Cradock gereden, waar we vroeg waren. Twee interessante dingen in dit stadje: een geweldige kringloopwinkel, heel uitgebreid en keurig gesorteerd. En ons hotel: Die Tuishuise. Een straatje met meerdere gerestaureerde huisjes. We hebben een heel huis voor onszelf. Alsof je leeft in de geschiedenis. In het grotere hotel Victoria Manor uit 1822 in de wifi uitstekend!

1. Paul en Yvonne:
    8 februari 2020
    Hi Hans en Lita, wat een indrukwekkende reis maken jullie weer. Je zou toch in zo'n huisje willen wonen!
  2. Irving & René:
    9 februari 2020
    Jullie be-leven het land, mooi!
  3. Ben:
    10 februari 2020
    Weer leuk om mee te lezen over jullie avontuurlijke gebeurtenissen. Wat een land.!