(33) Bezoek aan Yoba carpentry workshop en Tawuto nursery school

13 november 2017 - Lamin, Gambia

Zondag was een dag van luieren en regelen. 's Avonds uit eten geweest op 'de strip'. Wat een toeristische kermis! Je kunt er van alles eten, ook de pannekoeken van de inmiddels beroemde Tejo of iets uit de keuken van Alie.😋 We gingen er met de taxi heen. De chauffeur koos ervoor om op ons te wachten, dan was hij zeker van nog een ritje. Dat betekende dus dat hij ons om 18.30 u bracht en ons om 21.30 u terugbracht. Hij had hiermee 300 dalasi (6 euro) verdiend. En zei: "thank you for giving me the business, you made me very happy."

Maandagochtend vroeg gingen we allereerst naar Yoba. Over dit project schreven we al eerder (zie berichten 9 en 10) Voor hen hadden we veel gereedschap meegenomen plus werkkleding, veiligheidsschoenen e.d. Eigenaar Omar en de 20 jongens die bij hem een opleiding krijgen, waren er erg blij mee. Op een van de foto's, zie je een berg zaagsel. Dit zaagsel wordt nu weggegooid. Wat zou het mooi zijn om dit te persen tot briketten. Wij zoeken ideeën om dit mogelijk te maken.

Overigens zoekt Omar nog een teamleider die hem zou kunnen vervangen als hij er niet is. Een ervaren timmerman die kan leidinggeven. Woonruimte is beschikbaar. Leuke ervaring, toch?

Vervolgens gingen we naar de Tawuto school; een snel groeiend dorpsschooltje  waar 4 leraren de zorg hebben voor 120 kinderen tussen 3 en 7 jaar. ( Zie ook bericht 12) De 2 lokalen zijn niet meer voldoende, gelukkig worden er binnenkort 2 bij gebouwd. Het schoolhoofd is een zeer enthousiaste man die heel erg blij was met alle spullen die we mee hadden genomen en ook met alle hulp die hij van en via de vereniging "Geef Gambia een betere toekomst" krijgt. Maar wat moeten we blij zijn met mensen zoals hij en zijn collega's, die onder sobere omstandigheden zulk belangrijk werk doen!

1. Hester:
    14 november 2017
    Fijn dat alles goed gaat. Heb je al nieuwe deuren voor je huis besteld? Volgende project kan dan export naar Holland zijn.
  2. Ans Nijsen:
    14 november 2017
    Wat een mooie ervaringen en eventuele nieuwe uitdagingen.

groetjes uit een nat Dordrecht
  3. Jorn:
    16 november 2017
    Ik hoop dat de schoenen passen 😀