(31) Gambia bereikt!

10 november 2017 - Tendaba, Gambia

Vrijdag 10/11 reden de 3 teams naar de grens met Gambia. Het was een route over een drukke 2-baansweg met veel vrachtverkeer, waardoor het niet echt opschoot. En het was weer erg heet! In de loop van de middag bereikten we de grens.  Team 1 was kort voor ons gearriveerd en de begeleidende gids was dus al druk voor ons bezig. Naar omstandigheden ging de grensovergang vrij vlot. We moesten met de ferry overvaren. Ook dat ging redelijk vlot. Er was geregeld dat wij met voorrang op de boot konden. Een schouwspel hoor, dat laden van die veerboot! Als het lukt, uploaden we hier nog een filmpje van.

In Gambia is het gelijk anders dan in Senegal. Een verschil is natuurlijk dat men Engels spreekt. Maar de bijnaam "the smiling country" is ook terecht. De meeste mensen zijn vrolijk en vriendelijk, iedereen groet je en heet je welkom en maakt een praatje. Soms wil iemand toch wat van je hebben, maar het is niet zo opdringerig als in Mauritanie of Senegal.

De nacht brachten we door in Tendabacamp. Basic waren we al gewend maar dit was very, very basic! En erg heet! In de hutjes bleef de hitte hangen onder het golfplaten dak,  er was geen airco, wel een ventilator, maar als de elektriciteit uitvalt (zoals in Gambia om de haverklap gebeurt) heb je daar weinig aan. Het mierennest bij het hoofdeind van ons bed was op ons verzoek met borstel en spray opgeruimd maar ' s avonds weer terug. Nou ja. Je doet tenslotte een Challenge, he! Om een lang verhaal kort te maken.... We hebben toch nog beter geslapen dan verwacht en de koude douche was heerlijk!

1. Ans Nijsen:
    12 november 2017
    Ik vind jullie kanjers !!
  2. Fred Kielman:
    Heel fijn dat jullie allemaal veilig zijn aangekomen en ik wens jullie nog een goed en gezellig verblijf in Gambia. En we genieten van de leuke verhalen en foto's.
  3. Floor de Bruin:
    Heel knap van jullie!
  4. Ellie Snoeren:
    Jullie hebben deze challenge tot een goed einde gebracht.
    Super gedaan.
    Geniet nog van jullie tijd daar.
  5. Marijke:
    Gefeliciteerd! Goed gedaan!
    Nog even genieten...
  6. Mattin:
    Top gefeliciteerd
  7. Ida:
    Wat fijn, goed en veilig aangekomen in The Gambia! En heerlijk dat de communicatie wat handiger gaat, zo in het Engels. Dat maakt de contacten een stuk gemakkelijker denk ik. Een goede tijd daar!
  8. John:
    12 november 2017
    Waanzinnig. Wat een fantastische prestatie leveren jullie!!
  9. Christel:
    13 november 2017
    Yeah, bestemming bereikt! Leuk om de verhalen te lezen en foto’s te zien. Ook best afzien soms... Fijn dat de mensen in Gambia zo aardig zijn, veel plezier nog!!
  10. Rogier:
    Goed bezig Hans! Doe ze de groeten daar
  11. Lucie:
    13 november 2017
    Geweldig dat jullie Gambia hebben bereikt. En geweldig dat we op deze manier jullie wel en wee kunnen volgen. Veel succes nog voor de afronding van jullie plan