3. Stormsrivier

4 februari 2020 - Stormsrivier, Zuid-Afrika

Maandag 3-2: eerste stop in de stad George. Volgens het gidsje moest je hier absoluut de bibliotheek bekijken, een kathedraal en twee bomen. Wel, we hebben vier kerken bekeken. Mooi, maar allemaal dicht. De Oude Eik bleek inmiddels overleden; de afgevallen takken lagen er omheen. De Old Slave Tree stond er nog, inclusief de ketting waar vroeger de slaven aan vastgezet werden. De boom stond voor een gebouw waar ooit een bibliotheek gevestigd was, volgens het opschrift. Nu zat het Tourist Information Office er. De medewerkster wees ons de bibliotheek. Zijn er toch nog heen gegaan. Geen mooi gebouw,  wel een mooi sfeertje. Het rook er naar boeken.

Knysna zou een een leuke plaats zijn, zo hadden meerdere mensen ons verzekerd. Het centrum liet het beeld zien van een gewoon Afrikaans stadje. Druk, veel mensen, veel auto's. Blijkbaar was vandaag iedereen bezig met de maandagse boodschappen. Maar even rechtsaf en we kwamen in een andere wijk: the Waterfront. Boten, terrassen, trendy winkeltjes, horeca. Best leuk hoor. Maar zijn we daar nou 9837 km voor gevlogen? Hans werd er niet vrolijk van. "Kom, we gaan", zei hij. " Ik zoek wel een rustige plaats ergens om te eten." (We hadden brood bij ons.)

En jawel, even later vonden we the Garden of Eden; een mooi stuk oerbos met een boardwalk. Heerlijk rustig. Zou het bezoek aan die kerken toch zin gehad hebben?😉

Om bij Stormsrivier te komen kozen we een weg uit via de Grootrivierpas en de Bloubergpas. Leuker dan de snelweg. Deze weg bleek eigenlijk gesloten, vertelde onze gastvrouw ons. Aha. Vandaar dat slechte onderhoud dus.

De Storms River Guest Lodge bevalt prima. Leuk zijn ook de gesprekken met mensen van diverse nationaliteiten. Vandaag gewandeld in het Tsitsikamma National Park. Was erg mistig. Maar dat heeft ook wel weer wat.l

1. André:
    5 februari 2020
    Leuk om ‘s ochtend vroeg in de trein jullie reisverhalen te lezen. Nog veel leuke momenten, dan hebben wij ook veel leukst te lezen🙋‍♂️
  2. Wim en Anna-Maria:
    Hoi Hans en Lita,
    Leuk om jullie reisverhaal te lezen. Het wordt prachtig geschreven. Complimenten. En ook een stralende de foto van "opa en oma". Jullie zien er nog zo jong uit !!
  3. Irving & René:
    5 februari 2020
    Heerlijk om te lezen, Hans en Lira.
    Al die details erbij, ik houd ervan, zo zitten we nog dichter bij jullie reis!