(15) Anders werken

16 maart 2013 - Amanzimtoti, Zuid-Afrika

Vrijdag was een kantoordag. We zouden de trip van volgende week voorbereiden.

Afgelopen week was het grappig om te zien hoe men hier toch anders werkt dan bij ons. Het tempo ligt echt een stuk lager. Aan de andere kant 'werkt' men ook buiten kantoortijden; relaties en netwerken zijn erg belangrijk. We horen soms een dag vantevoren wat we gaan doen, soms ook op de dag zelf, maar dat wil niet zeggen dat dan ook zo gebeurt. De dag eindigt vroeg, maar sommige mensen beginnen ook vroeg. Taakverdelingen en verantwoordelijkheden zijn ons nog niet altijd duidelijk. Efficient is het zeker niet altijd; wel leuk en leerzaam! We voelen er wel thuis. Maar het is goed dat we zelf  geen  agenda, deadlines, of verantwoordelijkheden hebben!

Maandag gaan we naar Mbazwana (ong. 450 km naar het noorden) voor een vierdaagse training. Hoe laat... merken we maandag. Wie er precies meegaan..... merken we maandag. Wie er nu voor 'de klas' zal staan... blijft nog even een verassing. De cursus blijkt te gaan over het vormen van cooperaties, iets wat door de overheid erg gestimuleerd wordt. Wie nu precies verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de cursus..... begrijpen we niet goed. We hebben het cursusboek met 16 hoofdstukken bekeken en de inhoud ziet er goed uit. Werkvormen staan er niet in, dus we zijn heel benieuwd hoe het nu in praktijk gaat lopen. Keith - de man heeft echt ongelofelijk veel kennis! - wil graag dat wij het verhaal van Hansje Brinkers vertellen, die zijn vinger in de lekkende dijk stopte om een overstroming te voorkomen. Wij -domme Hollanders- moeten even op internet opzoeken hoe dit verhaal precies ging...

Het weekend na de training gaan we naar KosiBay, wat een paradijselijk oord schijnt te zijn, waar je ook kunt snorkelen. Maandag en dinsdag geven we een andere training, in Pongola, dat weer verder in het binnenland ligt. (Zie de kaart van dit blog)

Dit weekend gaan we het even rustig aan doen. We zijn best moe van alle indrukken en verhalen. Vandaag doen we eigenlijk wat we thuis in Dordrecht ook doen: de was, boodschappen, schoonmaken, beetje lezen en.... lekker naar het strand!

1. Christel:
    16 maart 2013
    Met een brok in mijn keel het verhaal over de huisjes en de bewoners gelezen en foto's bekeken. Super dat jullie en het aanstaande klusteam deze mensen kunnen helpen. Succes met de training!
  2. Rien:
    16 maart 2013
    Ik vind het een indrukwekkend verhaal.
  3. Ebru:
    17 maart 2013
    Wat een leuk reisverhaal!
  4. Anna-Maria van Erp:
    17 maart 2013
    Hee Hans en Lita. Soms vraag je je daar af hoe het kan dat de mensen in Afrika zo blij zijn en alles met je delen(terwijl ze niets hebben), terwijl dat hier in Nederland soms wat moeizamer gaat...Het is indrukwekkend, verrassend en ook vaak treurig. Te begrijpen dat jullie even bij moeten komen. We volgen met belangstelling. Je kent de Afrikaanse uitspraak: "Europeanen hebben een horloge en Afrikanen hebben de tijd......."
    Lieve groeten: Wim en Anna-Maria
  5. Anita:
    20 maart 2013
    Hoi Hans en Lita,
    Eindelijk even de tijd genomen om jullie verhalen te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd! Mooie, leuke en indrukwekkende verhalen!
    Groetjes, Anita
  6. Wim en Anna-Maria:
    23 maart 2013
    Hans, 23-03
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag op 24 mrt. (55 !!)
    Hans en Lita,
    Een gezellige dag samen.
    P.S.
    Het is hier tropisch warm,géén fiets weer. Grote conditionele achterstand.

Gr Wim en Anna-Maria
  7. Fer & Lies:
    24 maart 2013
    Hoi Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een neem maar een biertje Julius beide om dit te vieren . Wij nemen morgen wel een palmpje na het volleyballen . Veel groetjes van Ferry, Liesbeth en knut !
  8. Rob en Gerry Muilkens:
    26 maart 2013
    Hoi Hans en Lita,
    Hans allereerst van harte proficiat met je verjaardag.
    Hans en Lita wat een boeiende verhalen en wat een bijzondere ontmoetingen. Geweldig dat jullie dit doen.
    We hebben gisteren van Jan jullie site gekregen en we gaan jullie zeker volgen.
    Een hele dikke knuffel voor jullie beiden.
    Groet, liefs Rob en Gerry Muilkens.