(13) First day in the office

13 maart 2013 - Amanzimtoti, Zuid-Afrika

LUW heeft een kantoor in Winklespruit. De eerste ochtend kregen we twee presentaties over het project. We waren erg onder de indruk. Dit zit zo goed in elkaar! Niet alleen wat ze doen is goed, maar er zit ook een visie achter en een strategie. Het project bestaat nog niet zo lang, ze zijn nog aan het opbouwen en dingen aan het verbeteren. Maar het is duidelijk dat er goed over is nagedacht. De grote strateeg is Keith; een bijzondere, zeer intelligente man die heel veel weet - over alles! We gaan proberen de PP-presentaties als link op te nemen. Daarmee wordt de achtergrond van het project goed duidelijk. De LUW-website is niet helemaal up to date, aan verbetering wordt gewerkt.

Antony is als vrijwilligers-coordinator verantwoordelijk voor ons. Dat neemt hij serieus. Hij haalt en brengt ons overal heen en helpt ons met van alles. Zo wilden we voor de tablet toch een apart toetsenbord kopen. Antony bracht ons naar The Galleria (een enorm groot en luxe winkelcentrum) en gidste ons naar winkels die zo'n toetsenbord zouden kunnen hebben. Uiteindelijk hebben we er een gekocht, maar die blijkt nu niet te passen, dus we moeten nog terug.

Vervoer is echt een issue hier. Met openbaar vervoer kun je niet; het is er niet of is niet veilig. Alleen lopen is ook niet de bedoeling, zeker niet na vijven. Fietsen zie je hier zelden. Dus er wordt veel heen er weer gereden, gehaald en gebracht.

's Avonds hebben we 'Durban by night' gedaan. Martin, die al 24 jaar bij de politie werkt, heeft Jeanette (een andere vrijwilligster) en ons een hele avond rondgereden door Durban. We zagen de townships, de allerarmste sloppenwijken, de buurten waar van alles en nog wat gebeurt. We zagen ook de stadions die gebouwd zijn voor het WK 2010. En we hoorden Martin's verhalen! Te veel om hier weer te geven. Een voorbeeld: voor het WK zijn een heleboel mensen verplaatst. Dat zou tijdelijk zijn. Ze zijn weggestopt op een terrein ver weg van de stad, achter een industrieterrein. Voor ieder gezin, hoe groot ook, een kamer van 3 x 4. De mensen zitten er nu nog. In die wijk zijn zo'n 800 'woningen' zonder stroom of water. Voor de hele wijk zijn er slechts een paar containers met douches en wc's. Bedenk eens hoe dat is!  Maar we zagen ook de plaatsen waar je wel veilig uit kunt gaan en de pogingen van de overheid om grip op de criminaliteit te krijgen; om wijken 'straat voor straat terug te veroveren.'

Het was een indrukwekkende dag. We besloten die door buiten, veilig achter ons hek, een koud biertje te drinken.....