(12) Warm welkom bij Let Us Work

12 maart 2013 - Amanzimtoti, Zuid-Afrika

Maandag hebben we op het vliegveld de auto schadeloos ingeleverd. Die dag ontmoetten we ook de andere Be More vrijwilligers. 10 mensen kwamen er waarvan 9 zo rond de 20 jaar. Goed dat deze jonge mensen zo'n initiatief nemen om dit vrijwilligerswerk te gaan doen! We hebben gezellig met z'n allen gegeten 's avonds. Door de gesprekjes met de nieuwkomers realiseerden we ons hoeveel we al hebben meegemaakt en 'geleerd' over Zuid-Afrika in de afgelopen 2 weken. Na de bijeenkomst met de regiocoordinator op dinsdagochtend kwamen de coordinatoren van de verschillende projecten om de vrijwilligers mee te nemen.

Wij werden opgehaald door Cherie en Antony van Let Us Work (LUW). Ze brachten ons eerst naar de plek waar we verblijven en namen ons daarna mee voor de lunch. Vervolgens gaven ze ons nog een korte tour in de omgeving; we zitten op loopafstand van een winkelcentrum en het strand. Dat is heel handig! 's Avonds was er een braai georganiseerd ter ere van onze komst. Alle mensen die betrokken zijn bij LUW waren daar plus hun familieleden en nog een paar vrijwilligers. En die familieleden hebben soms ook weer met een van de projecten te maken; er zijn veel verbanden en relaties waar we langzamerhand achter proberen te komen. De braai was bij Jo-Ann en Keith thuis. Jo-Ann zit in het parlement van de provincie Kwazulu Natal en is de oprichter van LUW.  Het was heel gezellig, we hebben lekker gegeten en gedronken en werden gehaald en thuisgebracht. Het was een fantastisch warm welkom!

Ons 'huis' voor deze 4 weken is... een kinderkamer boven het kantoor van het project Bobbi Bear. Hoe zit dat? Bobbi Bear is een organisatie die misbruikte kinderen helpt. (We zullen een link opnemen voor meer informatie hierover.) Het is voornamelijk ambulant werk, er verblijven geen kinderen op het terrein. Ze hebben een aanvraag lopen om 'place of safety' te worden, dan kunnen er ook kinderen verblijven. Vooruitlopend daarop zijn er - m.b.v. sponsorgelden- al 3 kinderkamers ingericht en staat er een gigantisch klimhuis in de tuin. In een van de kinderkamers verblijven 2 andere Nederlandse vrijwilligers, die er al wat langer zijn. Wij hebben de jongenskamer. Er staan 5 bedden waaruit we konden kiezen. Er is een kleine pantry met wat bekers, bestek en 3 borden. We hebben een klein badkamertje, een koelkast en airco. What more do you need? ;-) Na 5 uur is de staff van Bobbi Bear naar huis en is het beneden rustig. We kunnen buiten zitten. Het gehele terrein is omheind met een muur of hek en daarboven nog 6 draden met een hoog voltage er op. We zijn dus erg veilig!

Vier hele weken zullen we hier echter niet zitten. Komende maandag gaan we voor 8 dagen op pad om 2 trainingen te geven. Het weekend daarna gaan we voor 3 dagen op safari.

1. Nathalie:
    14 maart 2013
    Willen jullie de mensen van let us Work de groeten doen van mij? Heel veel plezier daar! Ben heel benieuwd wat jullie ervaringen bij het project zullen zijn.