(14) "God sent you!"

14 maart 2013 - Amanzimtoti, Zuid-Afrika

Dat gebeurt ons toch niet vaak, dat iemand zegt dat wij door God gezonden zijn! Keith had de hele staff (Cherie, Antony, TK, Cyril en ons) bij elkaar geroepen omdat hij iets te zeggen had. Keith was ervan overtuigd dat God ons, met onze skills, nu naar hen gestuurd had! "I don't know who you think that sent you, but I am convinced it was God's decision".

Hoewel ik graag denk dat wij dit zelf besloten hebben (Hans staat daar als katholiek iets anders in), beschouwen we dit toch als een mooi compliment!

Onze skills kwamen die ochtend van pas bij een speciale opdracht. We gingen naar het dorpje Adam's Mission. Daar waren twee huisjes die in april worden opgeknapt door een groep van 6 vrijwilligers (timmermannen, loodgieters, kkusjesmannen) uit Nederland. De vraag was of Hans hier eens naar wilde kijken; was het nog de moeite waard om de huisjes te herstellen, wat zou het plan kunnen zijn, wat zou mogelijk zijn in de beschikbare twee weken, enz.

Het dorp ligt vlakbij de stad, in de bergen. Een totaal andere wereld! Eerst gingen we naar Ngomani, een oudere blinde man. Hij woont alleen. Zijn vrouw is weg.Zij heeft dementie. Waar ze nu is en of ze nog terug komt, wordt niet helemaal duidelijk. Ngomani heeft geen kinderen. Hij heeft eigenlijk helemaal niets! Door hevige regen is zijn huis onlangs ingestort; het heeft nu nog slechts een een klein stukje dak, waar zijn bed onder staat.

Ondanks alles heeft N een vriendelijke en opgewekte uitstraling. Op een gegeven moment stond ik alleen met hem in het huis. Hans, Cherie en Cyril (die het Zulu-Engels vertaalt) waren buiten. Wat kon ik doen? Ik kon niet met hem praten want spreek geen Zulu. Gebarentaal gaat ook wat lastig met een blinde. Maar zomaar weglopen wilde ik ook niet. Ineens vroeg hij aan mij in het Engels wat ik in Holland voor baan had! Gelukkig kon ik toen een praatje met hem maken.

In het tweede huisje waar we heen gingen wonen een oma, twee dochters en drie kleine kinderen. Een van de dochters heeft HIV en TBC. Het huisje heeft drie kamers, waarvan onlangs een is ingestort. Ze hebben van golfplaten de slaapkamer herbouwd, maar dit is erg warm en niet waterdicht. Bovendien is het niet gezond dat de hele familie, incl. de zieke vrouw, hier slaapt. Hopelijk kan op de plek waar nu de stenen van de ingestorte kamer liggen, een nieuwe slaapkamer worden gebouwd.

's Middags heeft Hans het advies opgesteld, dit is met de foto's en de plattegrond gemaild naar de bouwer in Nederland, waar Hans ook telefonisch contact mee heeft gehad. We zijn benieuwd hoe de beide huisjes er eind april uit zullen zien!

1. Pa en Ma:
    16 maart 2013
    Jullie zijn, zo te lezen en te zien op de foto's, niet voor niets gegaan. Het lijkt veel op missionarissenwerk, dus de opmerking dat jullie door God gezonden zijn klopt best wel.

Tante Mientje en haar Fam. zijn ook erg geïnteresseerd in jullie verhalen. Ik heb een aantal verhalen doorgemaild en ze heeft zich nu ook aangemeld.

Groeten van Pa en Ma.
  2. Ida:
    16 maart 2013
    Wat bijzonder toch dat mensen die helemaal niets hebben toch zo blij zijn met het leven. Wie is er nu rijker, zij of wij.... Wat indrukwekkend voor jullie om dit allemaal mee te maken!
  3. Laura Vogelenzang:
    Hallo Saampjes,
    Geloof het of niet, maar na het zien van de foto,s ga ik mijn huis, waar ik erg tevreden mee was, nóg mooier vinden!! Wat een rijkdom hebben we dan he. Maar als je dan ziet dat die mensen tevreden zijn vraag ik me af, wie is rijker?
    Lees het verslag met veel plezier!!
    Groetjes, Laura
  4. Siem:
    17 maart 2013
    lees jullie verhalen steeds met veel plezier. Wat een indrukwekkende ervaringen!
  5. Riet P:
    17 maart 2013
    Heel bijzonder om jullie verhalen te lezen. Bijzonder om dit alles mee te maken. Dit was echt de bedoeling van jullie reis.
    Ben zeer benieuwd naar de andere verhalen!!
    Groetjes Riet P