(11) Opmerkelijke zaken

10 maart 2013 - Amanzimtoti, Zuid-Afrika

We zijn aangekomen in de backpackers Blue Sky Mining in Warner Beach, even ten zuiden van Durban. Het was weer een schitterende rit vandaag!

Deel 1 van onze reis zit er nu op. Tijd om de balans op te maken. Wat vonden wij in de afgelopen 2 weken de meest opmerkelijke dingen?

1. De extreme tegenstellingen tussen arm en rijk. Enorme luxe villa's, design pispakken in een restaurant, maar ook golfplaten huisjes waar mensen tijdens regen op een emmer gaan zitten omdat het huisje onder water komt (waar verhaal).
  2. De rotzooi in en rondom de townships. In de meeste townships wordt geen vuilnis opgehaald. Schandalig! De strandvoorzieningen en snelwegen daarentegen zijn prima onderhouden. We hebben veel mannen gezien die het gras langs de kant van de weg maaiden. En strandwachten die elk plasticje opraapten.
  3. Veel erg dikke vrouwen!
  4. De servicegerichtheid en vriendelijkheid van mensen in de supermarkten, bij benzinepompen en in het verkeer.
  5. Veel werkverschaffing; waar wij ons zouden afvragen of je wel iemand nodig hebt, of je het niet kunt automatiseren, of het niet met mindee mensen kan, worden hier veel mensen ingezet voor eenvoudig werk. Dat is ook goed; elke baan verschaft inkomen en zelfrespect.
  6.  Uniformen. Worden gedragen door schoolkinderen en heel veel werknemers. Kleren maken de man/vrouw/het kind!
  7. De nagenoeg lege stranden. Alle voorzieningen aanwezig. Onlangs 4 lifeguards gezien op groot strand waar slechts 2 mensen zaten.
  8. De vele (zwarte) mensen die lopen, liften en wachten langs de snelweg.
  9. Relatief veel mensen zonder voortanden.
  10. Veel wasgoed zien we wapperen, veel kinderkleren, eigenlijk nooit ondergoed of handdoeken.
  11. En een paar dingen over onszelf. Het linksrijden gaat Hans goed af. Opmerkelijk is wel dat hij nu helemaal niet meer weet wat links en rechts is. Als navigator moet ik dus niet alleen zeggen dat we bv. naar links moeten, maar ook aanwijzen welke richting dat is.
  12. Onze manier van besluiten nemen: we kunnen wat heen en weer praten en dan is er een plan. Maar in a split second kan dat ook weer van tafel zijn en besluiten we iets anders. En vinden we dat allebei goed.
  13. Tot slot: we vinden het zelf opmerkelijk hoe goed het ons afgaat om zoveel (eigenlijk voortdurend) bij elkaar te zijn en het altijd zo goed te hebben samen! Geen ruzie gehad, geen irritatie, als er iets is lossen we het op door rustig te blijven of er de humor van in te zien. (Hans: Is dit liefde?)

We vinden het heel leuk dat ons blog zo goed gelezen wordt! Dank jullie wel voor alle reacties, via de reislogger of per mail. Wat geweldig dat er zo met ons meegeleefd (meegereisd) wordt! Ik hoop dat we jullie kunnen blijven boeien met tekst en foto's. Wij vinden het leuk om het verslag te maken. Wel kost het ons veel tijd: foto's moeten worden uitgezocht, verkleind, op dropbox, op reislogger gezet. Tekst moet bedacht en getypt. Daarbij blijft vaak de cursor van de tablet vaak hangen, wat enorm frustrerend en tijdrovend is. De komende tijd zullen we waarschijnlijk minder vaak gaan posten, omdat we minder reizen.

Hebben jullie gezien dat je de foto kunt vergroten als je erop klikt? Je ziet dan ook het onderwerp en evt. wat commentaar. Ook de kaart houden we bij. En bij de links kan je meer info vinden over locaties of projecten. We vullen de links regelmatig aan.

De twee weken vakantie zijn voorbij. Het eerste project van 4 weken staat voor de deur. We hebben er zin in, let us work!

1. Marijke:
    11 maart 2013
    Wat een handige website: ik heb nu de kaart (met route) 'ontdekt' en de links. Ik ben een trouwe volger van jullie berichten en bewonder jullie daadkracht. Veel succes met het project!
  2. Stephan:
    11 maart 2013
    Leuke foto's en commentaar. Blijf genieten!!!! Ook van het weer, het is hier freezing koud, brrrrrrrrrrrrr...
  3. John van Eijndt:
    12 maart 2013
    leuk om jullie verslagen te lezen. Fijn, dat het goed met jullie gaat. ik blijf jullie volgen. Groet John
  4. Kees:
    13 maart 2013
    Hoi Lita en Hans,
    Geweldig jullie reisverhalen te lezen en de foto's te zien om zo jullie avontuur te volgen. Succes met het eerste project en blijf genieten. Ik kijk uit naar de volgende blogs. Groet Kees en Ineke.
  5. Thirza Monster:
    14 maart 2013
    Hoi Lita en Hans,

Kan me in veel dingen erkennen!

Hele goede tijd nog toegewenst!

Groet,
    Thirza
  6. Marleen:
    14 maart 2013
    De laatste drie punten zijn herkenbaar en grappig! Vooral de situatie met het wijzen in de auto(hahah)

en ja Hans: DAT IS LIEFDE.

xxxxxxxxxxx